2013. október 6., vasárnap

Ami a hírekből kimaradt

- az újságírás margójára

Három éve ezekben a kora őszi napokban csöppentem az újságírás világába – mondhatnám véletlenül. Mivel akkoriban is épp meggyűlt a bajom a kiadókkal, elhatároztam, hogy szerencsét próbálok a lapkiadóknál. Műfordítóként kerestem munkát, de a sors úgy akarta, hogy épp egy napilaptól, konkrétan a Magyar Nemzettől kaptam pozitív választ. Nekik viszont, ez érthető, nem kész, idegen nyelvből egy az egyben lefordítható írásokra volt szükségük, hanem aktuális napi hírekre.
Külső munkatársként leginkább olyan témákat vártak tőlem, amelyek a fő hírek között nem szerepelnek, valamilyen okból mégis aktuálisak és érdekesek. Így azután rengeteg forrást kell átolvasnom, míg megfelelő anyagot találok. S közben persze nagyon sokat tanulok. Sokszor elmondtam, ez a három év olyan volt számomra, mintha egy újabb egyetemi szakot végeztem volna el. Három év múltán rendkívül hálás vagyok ezért a véletlen lehetőségért a lap minden munkatársának, elsősorban Stier Gábornak, a külpolitikai rovat szerkesztőjének, aki először válaszolt levelemre, s később a kulturális rovat szerkesztőinek is bemutatott.
Az évek alatt, ahogy írtam, nagyon sok forrásanyagot olvastam és eközben számos olyan témára bukkantam, amelyek számomra kedvesek és érdekesek, de a lapban különböző okokból nem jelentek meg. Volt, amit nem is ajánlottam, mert magam is éreztem, hogy nem illik az újság profiljához vagy mert épp nem volt aktuális semmilyen szempontból. Volt, amit ajánlottam, de vagy nem tartottak rá igényt, vagy már más írt róla. Időnként az is előfordult, hogy megírtam egy cikket, végül valami okból mégsem jelent meg. De a megjelent cikkek is nagyon gyakran olyan témákról szólnak, amelyekről egy más fórumon lehetne sokkal többet is írni persze. Lehetne mélyebben elemezni eseményeket, azok hátterét, összefüggéseket keresni, stb. Az újságírás egyébként ezen a területen is nagyon sok mindenre tanított. Többek között lényeglátásra és tömör, mégis érdekes fogalmazásra. Nem állítom, hogy mindezt már meg is tanultam. Inkább folyamatosan tanulom.
Ma reggel egy érdekes ötlet fogalmazódott meg bennem. Rég tervezett blogomhoz jó anyag lehet mindaz, „ami a hírekből kimaradt”. Így ma meg is nyitom első állandó „rovatomat” ezzel a címmel: „Ami a hírekből kimaradt”. A fent említett témákból válogatok egy-egy csokorra valót. Talán valaki szívesen olvassa őket, talán valahol még hasznosak lehetnek. Talán valakit megszólítanak és ösztönöznek, ihletet adnak egy jó ötlethez, döntéshez. Az újságírást ui. én magam bevallom, leginkább ezért szerettem meg. Kicsit az utóbbi években háttérbe szorult tanári énem is kibontakozhat benne: egy jó írás ui., a jó példák bemutatása, hiszem, hogy valóban nevelhet, jóra indíthat embereket. Vagyis nemcsak informál, de formál is. Bár az aktuális mindennapi hírekben talán nem ezen van a hangsúly. S talán ez indított arra, hogy megírjam azt is, ami ezekből a hírekből kimaradt. Akár csak magamnak, néhány embernek is. Írásgyakorlásnak is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése